Ти можеш битися головою об стінку, не спати ночами і вигадувати найцікавіші "ключі" до сюжету, в запалі брати чудові інтерв'ю і в пориві натхнення писати текст, але все одно єдине, на що ти можеш спертися – це ЙОГО робота. Він може або помножити твою ідею на своє вміння, або – розділити на свою байдужість. Найкращий видряпаний тобою синхрон ледачий опер запоре. А справжній профі – одним словом, та що словом – жестом, поглядом, а чи то лише думкою, переданою тобі – витягне рядовий сюжет на щось вартісне.
Ми поважаємо а чи й любимо одне одного за будні, проведені пліч-о-пліч, за спільні усмішки, за поділені на двох спогади. А ще – за те, що нам вдавалося робити разом ТЕЛЕБАЧЕННЯ. Певно, й не зовсім таке, як ми його бачимо в професійних мріях, але... Часом в нас виходило щось справді добре. Врешті решт, ми ж облазили все місто і всю область – до закамарків, тай – поткнули носа і десь подалі. І усе це нас пов'язало назавжди...
Можна довго говорити про роботу, побудову кадру, перебивки, розкадровку, плани і звук... Але я хочу - про людей. Тих, хто за кадром. Власне, про те, що за кадром лишається. А лишаються наші взаємини.
Я готова задушити кожного з колег, хто вважає себе важливішим, розумнішим і більш потрібним телебаченню, ніж оператор. Насправді саме вони – себто, найкращі з них – набагато ліпше за ВСІХ, гаразд, майже всіх журналістів, знають – що саме слід знімати, що саме з набраних інтерв'ю піде в синхрон, і взагалі що це за сюжет і як його слід робити. Ба більше – деякі з них і могли б написати, і, повірте, незгірш... Але в них – інша робота.
Найкращий оператор – це той, з ким відчуваєте один одного спинним мозком. Мова жестів уже розроблена і працює, але найкраще – розумітися поглядом. Отут і йдеться про Операторів. Він, Оператор, – це той, хто зреагує раніше від тебе. Хто на твої слова "а треба б зняти оте" мигне – уже зняв, а ще й оте і тамте... Він припиняє писати інтерв'ю за секунду до того, як подаси про це знак. Він зніме так, що, побачивши відео, ти бачитимеш сюжет і швиденько й натхненно його напишеш...
Оператор... Як на кільканадцятому році шлюбу, ви розумієте одне одного не з півслова, а з півпогляду. Він збагне ледь не раніше за тебе, кого з героїв події ти захочеш витягти на інтерв'ю. Ба навіть - на чому зробиш акцент, хоч ти й сама, мабуть, цього ще не вирішила.
Він тягне твою торбу зі столичного вокзалу в метро, хоча сам крім своєї сумки має ще штатив і камеру. Так, він не дозволяє тобі носити штатива. Але знає, що його можна залишити біля тебе, не оглядаючись.
Він носить твоє дзеркальце у своїй кишені. У довгих автобусних подорожах ви по черзі спите на плечі один одного, ти вкриваєш ноги його курткою... Він пальцями причісує тебе перед стендапами і каже, чи слід напудритись або підмалювати губи. Якщо ви пишете підводки, він поправить тобі шарфа або коміра. Хм, стендапи і підводки – це добряча окрема історія, скільки сміху ми один одному подарували!..
Ти возиш його закордонний паспорт у себе в сумці, а часом - ще й рушник, шкарпетки і зубну щітку. І належиш до кількох людей у світі, які знають не тільки точну дату його народження, але й по-батькові. Він – єдиний мужчина, чий телефон ти продиктуєш і сколошкана о третій ранку. Так, він ще й єдиний, кого у тебе не виникає бажання одразу вбити після того, як телефонує тобі в суботу о 7-ій...
Ти, своєю чергою, – єдина, крім його мами, жінка, котра на гостині візьме бутерброд чи тістечко спершу для нього, а лише відтак – для себе. І це не тільки тому, що ти добре засвоїла тезу "добрий оператор – ситий оператор". Його право на перекур ти охороняєш ретельніше за будь-яке інше, закріплене у Конституції. Він знає, яку каву тобі слід замовляти, а ти - якому сорту пива він віддає перевагу і, звісно, які саме цигарки курить.
Ви разом "виховуєте" героїв та спільно відшиваєте набридливих. У вас розроблені способи пришвидшувати робочі процеси і уникати зайвих гостин. А відтак самі, у тісному колі, змоклі від гуцульського дощу п'єте горілку у холодному номері готелю в селі на Рахівщині. У Львові ви п'єте пиво, сидячи просто на бордюрі близь Арсеналу. У нічному Тячеві ви п'єте не надто добрий коньяк, а тим часом службовій машині на стоянці на центральній площі відкрили багажник... Слава Богу, там не було камери – камеру він носить завжди з собою... У нічному автобусі з далекої дороги ви п'єте вино, наливаючи прямо в сумці і стиха сміючись...
Ви ділитеся яблуками, бутербродами, пляшкою пива і останньою цигаркою. Він шукає аптеку аби купити ліки для тебе. Ти на вокзалі вибігаєш по сигарети для нього.
Часом тобі здається, що ти знаєш про нього більше, ніж його дівчина. Принаймні, лише ти точно знаєш, де він ночував – адже забиратимеш його вранці, перед тим завбачливо розбудивши дзвінком. Ба більше – як зі "своїм хлопцем" він, не надто добираючи виразів, обговорює з тобою дівчат, що трапляються вам дорогою.
У відрядженні ви можете ночувати в одному номері. Ви можете сидіти на однім стільці. Або годинами - на одній верхній полиці в потязі, і розмовляти. І, звісно, ви вб"єте кожного, хто наважиться про це не те що масно пожартувати, а взагалі – щось "не те" подумати. Бо це більше ніж друг і навіть більше ніж колега – це оператор...
Телебачення – це наркотик. Не я це сказала і не я одна це визнаю. ТБ – це така собі спресована реальність, і воно щільно пов"язує людей. Ви не просто працюєте разом – ви цим живете. Під час зйомки на велелюдній події ти тримаєш його спину. Він - за руку веде через площу. Стоячи на вулиці, ти можеш дозволити собі покласти голову йому на плече. А у лікарні після відвідин палати полишених дітей, коли ти сховаєшся у коридорному куточку, навпаки, не підставить плече для сліз – просто затулить тебе собою...
Оператори... Коли я з відчайдушною ностальгією згадуватиму про роботу на телебаченні, перше, що я згадаю - це наше спільне... Адже ТБ робиться тільки з вами. І усе, про що йшлося – це те, що справді за кадром. В кадр потрапляє – ваша робота. Точніше, її міцний концентрат. І саме оце ті люди, які з "іншого" боку - глядачі - можуть бачити. А от оператора найчастіше – ні. Але саме він – людина з камерою – і є телебаченням.
А, так, зважте: він – не один. Це – збірний образ (і навіть – дещо домріяний ;)). На нашій студії, на відміну від корпунктів загальнонаціональних каналів, нема оператора, "закріпленого" за журналістом, нема "тандемів". Ми працюємо з усіма. І майже всіх із них вважаємо кращими. Деякі з них уже роки працюють з іншими - пішли на інші канали, а то й на іншу роботу... Та десь, як не в архівах, то – що головне! – у пам"яті – лишається привід для теплої усмішки – наша спільна робота і наші спільні будні. Ми не завжди телефонуємо одні одним на свята. Але особисто я завжди рада бачити їх – тих, хто за кадром.
Опери! Вибачте за невиставлені касети, за переплутані мікрофонні дроти (ви жартуєте, що на "нашій журналістиці" нас, певно, спеціально цього вчать). За те, що часом не знаємо, чого ми хочемо і як це бачимо. За те, що погано плануємо і часто змінюємо рішення. За те, що неправильно тримаємо мікрофон і ліземо головою в кадр. За роздратованість. За надто високі вимоги, які ви не можете задовольнити через погану техніку. Звісно, за нашу одвічну "пунктуальність"...
Хлопці, я Вас люблю! Юрко, Юро, Бейло, Вікторе, Іштване, Валеро, Миколо, Романе... Володимире Федоровичу, Іване Емеріховичу, Вас це теж стосується! Наталко... Тебе, звісно, також... Власне, дівчина-оператор – це дещо інша історія, але з не меншою ніжністю і любов'ю... Саме ви показуєте іншим – місто, край, його людей, врешті – світ... Ви знаєте, я не надто люблю такі фрази, але справді багато хто дивиться і бачить (!) вашими очима. Нехай ваш погляд буде чистим! Рідні мої, побачимося. І - побачимо. Дещо добре – й через об'єктив. Зі святом!
P.S. дещо з цього настрою я мала намір викласти до Дня журналіста, обурена тим, що часто забувають вітати операторів, віддаючи перевагу редактурі. Але не склалося. Склалося - до Всесвітнього дня телебачення. Вітаю, колеги! Журналісти, ведучі, диктори, редактори, режисери, монтажники, асистенти, звукорежисери, техніки, освітлювачі, адміністратори, водії... І, звісно, оператори!
Евеліна 2010-11-23 / 19:04:00
Бейла аж переляканий. Страшно було, мабуть.
"помрежу" врежем... 2010-11-23 / 15:18:00
"помреж", "режпом" и т.д. как бы ты себя не называл мы тебя все прекрасно знаем, к сожалению...думаю, многие сожалеют о знакомстве с тобой...
весь этот яд от твоего комплекса собственной неполноценности...
ты можешь судить о журналисте и его
таланте ?
может быть ты написал сам что-нибудь большее чем эти слюнявые не подписанные своим именем (потому что подписаться своим именем кишка тонка) жалкие критические комментарии ?
ты можешь судить об операторах ?
возможно, ты что-нибудь очень талантливо снял в качестве оператора ???
НЕЕЕЕТ...ты, наверное, в качестве режиссёра, создал неимоверное по качеству документальное кино или какую-нибудь аналитическую программу...достойные настоящего телевидения...
да.
так и есть.
вне всяких сомнений.
интересно другое...почему ты ещё не там ?
не на этом чудном, пленительном настоящем ТВ, где "пахнет режиссёрами" ?
вряд ли кто-либо из оставивших свой комментарий всерьёз принимает хоть одно твоё слово...
ты жалок...
А если тебя бесит, всё то, что написала А.Х., так это от того, что она всё правильно написала.
Olesya 2010-11-23 / 14:49:00
Шкода, що їх не видно в кадрі. Та, може, в цьому і є якийсь їхній шарм:)
ми бачимо світ їхніми очима - це правда. І їхня порада - часом, справді виводить нас на геніальний сюжет. У мене до операторів особливе ставлення, бо саме вони дуже часто краще за будь-який університет можуть навчити премудростям телебачення. Аллочка - умнічка:)
Алла 2010-11-22 / 20:50:00
режпом, чи хто Ви там?)
так я ж не 100 доларів, аби всім подобатися)
так, справді - фактура в мене нестандартна.
і лице, і голос, і манера говорити...
чим, власне, пишаюся...
а де стояла а чи то постою і що встигла зрозуміти...
та ладно, не переймайтесь, не трудіться - не ваша справа про це думати...
стійте собі спокійно в своїм кутку, а я далі працюватиму і радітиму життю.
Слава Богу, є з ким і є для кого...
ет, я он про хлопців-операторів думала і писала, а ви знову про мене...
звісно, дякую за увагу, але...
ощадте час і енергію - може, ще чиюсь роботу та професійні дані оцінювати забажаєте)
Галина 2010-11-22 / 20:32:00
За що стільки заздрості??? невже не можна просто насолодитися смачною Аллиною думкою. До речі, її розділяють більшість телевізійників. І подякувати Операм у Всесвітінй день телебачення просто святе. Як і згадати про тих класних операторів і хороших людей, що вже спочили. Володимир Орешніков, Стьопа Копрушак, Іштван Коцаник...
Алла, Миколка тебе обнімає і дякує...
а ностальгувати ще не час... по-переду, я вірю, купа нових проектів.
паб 2010-11-22 / 19:46:00
Помрежу.Назви мені конкретно одне прізвище "режисера" і його творчий шедевр.Особливо в царині новин.Всі режисери зараз стали просто монтажерами.Про що ти? Зараз практично на всіх центральних каналах практикують тандем оператор-журналіст.Той же журналіст і виконує монтаж,так як безпосередньо присутній на місці події.В цей час режисер або монтажер в теплі протирає штанці.А з приїздом оператора і редактора(журналіста)починає дути щоки.Ви тут випадкові і нічого не розумієте.
режпом 2010-11-22 / 19:37:00
Не спорю, такое телевидение, какое делают нарисовавшиеся тут специалисты, имеет право быть. Только оно так же относится к настоящему искусству, как те картины, которыми торгуют на площади Театральной. Вы тут звёзды повключали... А хоть рядом с настоящим телевидением стояли? Это трудно, за неимением в стране такового. Так, пока молодые, вперёд - хоть "помрежем", "хоть "ассистентом" шуруйте на настоящие студии, покантуйтесь там в курилках годика три. Прочувствуйте, что таких, как вы там ближе километра к эфиру не подпустят. После этого будете искать в Интернете все свои сегодняшние заметки, чтобы поудалять. А за режиссера, который говорит редактору "Мало текста" мне стыдно. Не режиссер это. И беда, что географически вы все такие. Самодостаточный котелок, в котором все и варитесь. Сами себя награждаете на своих же тусовках. Дружно, как и полагается в таборе, заклёвываете неугодных. Всё правильно, иначе вам не выжить. Операторы же ваши должны забирать у вас две трети вашей зарплаты. И эти операторы либо через пару лет такой работы станут черствыми и бездушными, либо станут пациентами психотерапевтов. А как вы хотите? Постоянно выкладываться и видеть, как твою работу, по-большому счёту, сняв сливки, херят, не использовав весь потенциал. Вот и стремятся они, если понимают, что с ними творят, поскорее смыться на вольные хлеба. Только быть оператором-фрилансером, это совсем другая "пестня"... Помните. Какими крутыми вы себе не казались бы, всегда найдётся кто-то продвинутее, кому ваши сентенции напомнят детский лепет. И по поводу "случайности" Хаятовой. Журналист талантливый. В кадре появляться нельзя. Категорически. Только на канале "Очень страшное ТВ". Молча. Что такое телевидение так и не успела понять. Видать, не было такого в ее планах. Остальным же можно пожелать делать, как завещал дедушка Ленин: учиться, учиться и еще раз учиться. Среди вас есть много толковых, как начальный материал. Только звезду не включайте, может что-то и выйдет.
Алла 2010-11-22 / 13:38:00
так, Анітко, передовсім про НИХ і йшлося...
мені от телефонують, питаючи - що, вже ностальгія?..)
можливо)
але ж ностальгія у нас уже тривалий час - за ними, Операторами, так?
Читач 1 2010-11-22 / 12:35:00
Може завдяки таким як помреж наші Закарпатські канали і не цікаві ?
Аніта 2010-11-22 / 11:40:00
Ми з тобою пам'ятаємо ще ті часи, коли у нас на студії були найкращі оператори, вони і найкращі колеги,і найкращі товариші, і взагалі най-най, з якими було весело і на зйомках, з якими завжди було приємно посидіти і випити пива, і від роботи яких режисер отримував шалене задоволення і кричав "чому так мало тексту, тут же стільки красивого знято!!!". Шкода, що сьогодні ми перетинаємось Випадково... Хотілося б частіше - і працювати з ними, і згадувати курйози, і смітись
Алла 2010-11-22 / 08:34:00
читачу, спасибі, але хто зна)
всі ми в тому чи тому сенсі випадкові...
вочевидь, на відміну від помрежа)
(власне, як правило, на телестудіях ця посада називається "асистент")
щоправда, дивно, чому він тоді не диференціює за форматом... Адже якщо справді студійні програми, телевізійні фільми, спецпроекти, власне, так зване "авторське ТБ" - є справді "режисерським, то, НА ЖАЛЬ, в сучасних новинах, які виготовляються в умовах нелінійного монтажу (некажучи вже про надшвидкий темп), роль режисера незаслужено применшена.
але... от погляньте на цю зйомку
http://zakarpattya.net.ua/ukr-news-71993-Misto-nad-mistom
там в кадрі є людина, з якою взагалі у мене асоціюється ТБ як таке (поруч з моїм головним редактором) і його - з ким робили "Місто" і "Просто неба" - я не просто поважаю і люблю, я його обожнюю.
У "нашій режисурі" ще є люди, за співпрацю з якими вдячна долі. Але зараз мені йшлося про операторів.
Як "випадкова людина", можу собі дозволити цю вольність, так?)
читач 2010-11-22 / 08:05:00
Правду говорят, что всегда найдется человек, который, мягко говоря, не правильно поймет посыл.
А что до Хаятовой, то уж более НЕ случайного человека на ТВ трудно найти
помреж 2010-11-22 / 07:55:00
Если бы Хаятова была б на телевидении не случайным человеком, каковым она является, то знала бы, что главный на телевидении человек - режиссер. Это он грызет автора, когда литературная основа материала слабовата. Часто сам дописывает. Это он ставит задачу операторам, художникам, актерам или героям передачи. И зритель видит готовый материал только таким, каким его задумал и воплотил режиссер (я про настоящих режиссеров). А то, о чем тут говорит Хаятова, это частный случай, когда режиссером не пахнет и его функции частично берет на себя редактор, частично оператор. Вот и выходят такие материалы ущербными. Пипл, конечно, хавает. А откуда ему знать, как должно быть?