На Закарпатті рідновіри спорудили капище древніх українських богів

“А ще тут можна піти на поляну ідолів, - майже пошепки сказав сусід за столиком в закарпатському санаторії, де я нещодавно відпочивала з онуком. - Це недалеко, та треба розпитатися, як туди дістатися...”.

Людмила Полевська, "Високий замок"
Людмила Полевська, "Високий замок"

Мене відразу заінтригувала ця поляна, та коли я запитала свою молоду масажистку, місцеву жительку, про ідолів, вона крізь зуби, з притиском сказала: “Нема чого туди ходити. І взагалі, все давно треба спалити”… Її слова тільки підлили олії у вогонь, ще більше розпалили мою цікавість. Нарешті один з відпочивальників сказав, що він вчора був на цій поляні:

- Я вам покажу дорогу, та ви, пані, туди не дійдете. Нам з дружиною ще й сорока немає, і то ледь видряпалися, адже це десь до двох кілометрів вгору…

Я подивилася на внука, якому ще немає шести: “Ну, що, спробуємо?”. Малюк кивнув головою. До нас приєдналася ще пара закоханих студентів. Спочатку йшли доріжкою, вистеленою камінцями. Орієнтуватися допомагали стрілочки-вказівники. Потім дерлися стежкою, вистеленою мокрим пожухлим листям, бо під кронами дерев воно не просихає після проливних карпатських дощів. Йти стало набагато важче, і наші молоді супутники вирішили повернутися. А ми з Костиком вперто рухалися вперед. Чесно кажучи, було лячно серед віковічного лісу. Здавалося, стежці не буде кінця, але стрілочки вказували, що ми на правильному шляху. Крок за кроком ми піднімалися вгору. Стало веселіше, коли нас наздогнала група відпочивальників. Ще трохи зусиль - і дерева розступилися. Ми опинились на просторій галявині, вкритій надзвичайно яскравою смарагдовою травою, крізь яку проглядали кущики альпійської фіалки. І на цьому тлі стояли в певному порядку дерев’яні скульптури. Здавалось, ніби якась машина часу перенесла нас у дохристиянські часи, коли наші пращури приходили на капище – місце для молінь та жертвоприношень. Поляна з чотирьох боків обрамлена дерев’яними перекладинами, ніби ворітьми, а в центрі – три ідоли, один з яких – жінка, витесані та майстерно вирізьблені з дубових колод. На кожному з них – з тильного боку – викарбувані написи – руни. Про що у них йдеться, ніхто не міг пояснити, бо, на жаль, не довелося на поляні зустріти нікого, хто б знався на цій вірі.

Перед ідолами стоїть великий плоский камінь для жертвоприношень. Дивувало, як будівничі цього капища затягнули його так високо. А можливо, цей камінь лежить тут ще з прадавніх літ? Збоку, під лісом, вже дрібнішим камінням викладено місце для вогнища. На деяких ідолах, дубових колодах, що їх обрамляють, залишилися сліди підпалів. На жаль, людська психологія не змінюється з плином століть: що не зрозуміле - треба спалити.

Уже у Львові я зустрілася з двома молодими людьми - Славолюбом і Ладомиром, які сповідують, як вони кажуть, стародавню віру слов’янських предків і називають себе рідновірами. Виявляється, що й у нашому місті є декілька старослов’янських капищ.

- Чомусь у нас толерантно ставляться до буддистів, кришнаїтів, що ходять вулицями з дзвіночками тощо, а до прадавньої нашої віри у більшості людей не виникає цікавості, а лише ворожість, - каже Славолюб.

Прихильники древніх слов’янських богів – громовержця Перуна, бога-сонця Сварога, вітру – Стрибога стверджують, що цим віруванням багато тисяч років. І в пам’яті народній вони зберігаються Колядою, Зеленими святами, Купайлом… Рідновіри вважають, що молитися, вести діалог з єдиним Богом, який має різні прояви, можна будь-де – і в храмі, і в мечеті, і на лоні природи. І не варто капища наділяти якимось містичним змістом, а тим більше, руйнувати. Не треба боятися й слова жертвоприношення, адже у наших предків, за словами рідновірів, цей обряд ніколи не був пов’язаний з кров’ю, а тільки з хлібом, молоком, медом… Тому до таких місць треба ставитися з певною пошаною, зі щирістю. Капище – це не місце розваг для різного роду зівак. І час перебування там – дозований.

…Коли ми з онуком поверталися з поляни ідолів, полив дощ як з відра, навіть з градом. Я було подумала, що один із ідолів - Перун – за щось розгнівався на нас. Не було де сховатися, і ми промокли до нитки. Та наступного дня навіть не кашлянули...

Давньослов’янські боги розмовляють з нами повчальними рунами
12 червня 2008р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Соціо

13:44
В Ужгороді талановитих школярів відзначили грошовими преміями
11:23
/ 3
На війні з росією поліг кавалер двох орденів "За мужність", 21-річний Роман Гапак з Ужгорода
23:40
Спостерігати вагітність безоплатно можна у 23 медзакладах Закарпаття – НСЗУ
19:44
В парках Ужгорода відновили роботу частини атракціонів, зупинених після НП в мотузковому парку
18:54
/ 1
На війні полягли Олександр Костриця з Ракова і Олексій Тирпак з Тур'я Пасіки Тур'є-Реметівської громади
15:54
У Великому Раківці Білківської громади провели в останню дорогу Володимира Поповича
01:26
/ 2
У Руській Мокрій Усть-Чорнянської громади попрощалися з Генадієм Лісовенком, який вважався зниклим безвісти з вересня 2022 року
00:14
Оприлюднено графік літніх канікул в усіх школах Ужгорода
00:10
"Укрзалізниця" призначила на 1-2 червня "гірський шатл" зі Львова до Рахова
21:54
В Ужгороді проходить Всеукраїнський з’їзд серцево-судинних хірургів
21:22
/ 1
На Запоріжжі поліг Едуард Федор з Перечина
20:40
На румунський берег Тиси навпроти Великого Бичкова винесло 10-го з початку травня потопельника
19:45
/ 2
У п'ятницю на КПП "Ужгород – Вишнє Нємецьке" запрацює модернізований пасажирський напрямок
18:13
/ 5
В Ужгороді повертатимуть громаді стоянку для літаків в аеропорту, передану в приватну власність
14:36
/ 1
Цьогоріч на Закарпатті влаштувалися на роботу 5 італійців, 5 румунів і 3 британці
11:29
Ляльковий театр та безкоштовна солодка вата: у "Світі Велетнів" відзначать День захисту дітей
10:58
/ 1
У Великому Раковці Білківської громади попрощаються з полеглим на війні з росією Володимиром Поповичем
21:10
/ 4
Закарпатська обласна станція переливання крові повідомила про "велику потребу в крові всіх груп Rh- для ЗСУ"
19:52
/ 1
На Донеччині поліг Юрій Бойчак з Розтоків Богданської громади
17:45
/ 1
На Харківщині поліг Андрій Малицький з Невицького Оноківської громади
16:01
У вівторок у Сасівці Неліпинської громади, що на Мукачівщині, прощатимуться з Віталієм Хомою
15:56
У Мукачеві відновлюють роботу роботу комунальні термальні басейни
20:31
У Ясіні на Рахівщині зареєстровано ще одну громаду ПЦУ
16:22
/ 2
Брати Рамачі і сербські руснаки
11:12
/ 1
Внаслідок ран, отриманих у бою, і після операцій, що тривали місяць, помер Олександр Трощак із Верхнього Коропця на Мукачівщині
» Всі новини